KONTAKT
Nålelagrede støtte- og kamruller

Redusert Hertz-trykk

Optimalisert INA-profil

Den nye overflaten på ytterringen – den optimaliserte INA-profilen – reduserer hertz-trykket mellom overflate og motgående løpebane.

 
Slitasje

Reduksjonen i hertz-trykket gir mindre belastning på motgående løpebane, her vist for materialet GGG-50. Tester viser at denne reduksjonen har svært gunstige virkninger for slitasjen på motgående løpebane.

  • Lav last (1)
  • Høy last (2)

  • Optimalisert INA-profil (A)
  • Ytterring med R=500 mm (B)

y: Slitasje [g] etter 360.000 sykluser  
 

x: Radial belastning [kN]
y: Gjennomsnittlig driftstid [%]
Driftstid

En måling av temparaturforløpet på tippende lagere viser at tidligere utførelser uten akselglideskive holder den samme temperaturen fram til brudd. På den nye "hovedrullen" med plast-akselskive synker temperaturen etter en innkjøringsfase til et lavere nivå. Dermed forbrukes mindre fett og levetiden forlenges.

  • Med plast-akselglideskive (A)
  • Uten akselglideskive (B)

   
 

Fordeler

Den optimaliserte INA-profilen reduserer hertz-trykket i kontaktsonen. Dette gir betydelige fordeler for brukeren.

  • Mindre slitasje
  • Høy stivhet
  • Lang brukstid