KONTAKT
Bruksområder

Skipsgir

Tekniske data

  • Effekt: P = 5 475 kW
  • Motorturtall: 750 min –1
  • Utgående turtall: 209 min –1
  • Driftstemperatur: ca. 50 °C

Krav

  • Høy driftssikkerhet
  • God tetning ved utenbordsbruk
 
 
 
Valg av lagere

Koplingsaksel

Koplingsakselen støttes på drivsiden i et sfærisk rullelager 23248B.MB (1) som styrelager og på motsatt side i et sylindrisk rullelager NU1056M (2) som løslager. Akselen overfører bare dreiemomentet. Lagrene belastes bare gjennom lav egenvekt og svake tannhjulkrefter fra et ekstra kraftuttak. Lagerdimensjonene bestemmes av konstruksjonen, noe som fører til større lagere enn belastningen krever. En vurdering av levetiden er derfor ikke nødvendig.

Drivaksel

På drivakselen absorberes radialkrefter i fortanningen av to sfæriske rullelagere 23248B.MB (3,4). Aksialkreftene i hoveddreieretningen ved fart forover er adskilt i et sfærisk aksialrullelager 29434E (5). Lageret 23248B.MB (4) på venstre side absorberer dessuten de mindre aksialkreftene i motretningen. Det er montert med liten klaring mot det sfæriske aksialrullelegaret og forspent med fjærer. Forspenningen sørger for at aksiallagerets ruller og løpebaner ikke hektes av når lasten skifter, men arbeider kontinuerlig uten sluring. Ytterringen på det sfæriske aksialrullelageret støttes ikke radialt i huset. Lageret kan dermed ikke overføre radialkrefter.

Utgående aksel

På utgående aksler støttes radial- og aksialkreftene hver for seg. Radialkreftene absorberes av to sfæriske rullelagere 23068MB (6). Ved styrelagerposisjonen på drivsiden absorberer et sfærisk aksialrullelager 29464E (7) differensen fra propellskyvekraften ved fart forover og de aksiale tannhjulkreftene. De svakere aksialkreftene ved fart bakover absorberes av det mindre sfæriske aksialrullelageret 29364E (8). Også disse to aksiallagrene er montert mot hverandre med liten aksial klaring, er forspent med fjærer og støttes ikke radialt i huset.