Historie

fra 1991 til 2000

 
 

1993

FAG setter fokus på kjerneområdet ”rulningslager”. En kraftig omstrukturering skjer for å gi FAG-konsernet ny styrke etter tapene med DKF og alle sidevirksomheter selges. En ny kundeorientert virksomhetsstruktur avspeiles i forretningsområdene bilindustri, lager for øvrig maskinindustri samt komponenter og presisjonslager til luft- og romfart.

 

1993

Rask og hurtig: INAs nye sylindriske rullelager med skiveholdere LSL. INA Corrotect® patenteres – et overflatebelegg mot korrosjon og pasningsrust.

 

1994

Det ”økonomiske miraklet” innenfor lineærlager: INAs fireradige skinnestyring KUVE med ekstremt lavt vedlikeholdsbehov og et mangfold av varianter og tilbehør.

 

1994

FAG omorganiserer sin virksomhet i Norge. Lagerbeholdning overføres til Sverige i forbindelse med etableringen av et nordisk sentrallager i Stockholms-området.

 

1995

INA setter miljøvern på dagsorden som et av selskapets mål.

 

1996

Maria-Elisabeth Schaeffler og sønnen Georg F.W. Schaeffler leder INA videre etter Dr. Georg Schaefflers død.

 

1996

Integrerte lagerenheter fra FAG, med lite innbyggingsvolum og dermed lav vekt og lave driftskostnader monteres i flymotorer for sivil luftfart for første gang.

 

1997

Beregningsprogrammet BEARINX® utvikles og det blir mulig å utføre eksakte beregninger av de enkelte rulningselementene.

 

1998

Rundbordslager YRTM med integrert målesystem – et av de første mekatroniske produktene.

 

1999

INA overtager fullt LuK GmbH og blir dermed også leverandør av systemer til automobilindustrien.

 

1999

FAGs virksomhet i Norge integreres i FAG Sales Europe.

 

2000

Alle INAs fabrikker miljøsertifiseres i henhold til ISO 14001 og EMAS. Dette året mottar INA Fords miljøpris. INA-gruppen har nå ca. 25000 ansatte på verdensbasis

 

2000

Millennium Wheel – også kjent under navnet ”London Eye” – verdens største og tyngste pariserhjul tas i drift. Det er 135 m høyt og veier 2.100 t. Sfæriske rullelager med to meters utvendig diameter fra FAG sørger for friksjonsfri drift