Historie

fra 2001

 
 

2002

FAGs nye generasjon sfæriske rullelager E1. De kombinerer 50 års erfaring med de nyeste utviklingene innenfor områdene kinematikk, material og produksjonsteknikk. Med disse lagrene oppnås markedes høyeste ytelse.

 

2002

Familien Schaeffler med INA-Holding Schaeffler KG overtar FAG Kugelfischer AG & Co., Schweinfurt. De to foretakene blir til sammen verdens nest største produsent av rulningslager.

 

2002

Et nytt forsknings- og utviklingssentrum i Herzogenaurach med bl.a. fordoblet testkapasitet.

 

2003

INA, FAG og LuK danner ”Schaeffler Group”.

 

2003

I Norge flytter INA og FAGs virksomheter i Norge inn i felles kontorer.

 

2003

INA og FAG lanserer kvalitetsmerket X-life. Dette står for 1.klasses produkter og service.

 

2004

I Norge integreres INA og FAG juridisk i et foretak under navnet Schaeffler Norge AS

 

2004

Direktdrivteknikk introduseres vi datterselskapet IDAM (INA Drives & Mechatronics) som utvikler og produserer bl.a. lineærmotorer og , momentmotorer

 

2004

Verdens minste nålehylse (2 mm akseldiameter) blir satt i serieproduksjon

 

2005

Verdens største fly, den 560 t tunge Airbus A380 har sin første prøveflygning. FAG er leverandør av alle lager i Rolls-Royces Trent900 motorer, som sitter i flyet.

 

2005

Varemerket FAG feirer sitt 100 års jubileum.

 

2006

FAG Kugelfischer AG & Co. oHG og INA-Schaeffler KG blir juridisk et selskap og bytter navn til Schaeffler KG. INA og FAG fortsetter som varemerker i Schaeffler Group, der LuK inngår som en tredje part. Schaeffler Group har nå ca. 60.000 medarbeidere

 

2006

Den nye hovedkatalogen utkommer – for første gang med INA og FAGs produktprogram samlet. Hele 1500 sider med mer enn 40000 kvalitetsprodukter.

 

2007

Hannover Messe: Blant andre besøker den tyske bundeskansler Angela Merkel den 930m2 stor messestanden til Schaeffler.

 

2007

”Tvillingtandemlagret” introduseres, et fireradig vinkelkontaktkulelager. Dette erstatter konvensjonelle lagerenheter med koniske rullelager som hjullager i biler og bidrar vesentlig til lavere friksjon og dermed til drivstoffreduksjon.

 

2007

Med hjelp av sylindriske rullelager, firepunkts kulelager og koniske rullelager fra FAG i traksjonsmotorer og gear, oppnår det franske toget V 150 ny verdensrekord på 574, 8 km/h

 

2009

Schaeffler Norge AS flytter til Grenseveien 107 B, Oslo